Raz za čas sa vám určite stane, že počas spánku si trochu zasliníte vankúš. Väčšinou je to pri polohe na bruchu, no niektorým sa to môže stávať, aj keď spia na boku. Ak sa to deje len zriedka, je to v poriadku. Vedeli ste však, že ak sa to deje na pravidelnej báze, môže to byť príznakom rozvíjajúcej sa choroby?

 

Keď spíme, naše tvárové svaly, rovnako ako naše prehĺtacie reflexy, sú úplne uvoľnené. Počas toho môžeme mať mierne pootvorené ústa, v dôsledku čoho sliny skončia neraz aj na vankúši.

Nadmerné slintanie alebo hypersalivácia môžu byť známkou neurologického ochorenia alebo dôsledkom upchatia nosa. Aj ľudia, ktorí už mali problémy so zdravím, ako je napríklad mŕtvica, majú tendenciu slintať častejšie a nadmerne.

Ako nadmerné slintanie zredukovať alebo zastaviť?

Ak vás časté slinenie počas noci trápi, vyskúšajte jeden z týchto trikov na zastavenie.

Vyčistite si nosovú dutinu

Jedným z hlavných dôvodov slintania je upchatý nos, ktorý spôsobuje, že dýchate ústami, čo môže viesť k mokrému vankúšu. Vyskúšajte horúcu sprchu, ktorá uvoľní dutiny alebo éterické oleje s eukalyptovou vôňou. Tiež sa uistite, že si liečite akúkoľvek nosnú infekciu, akonáhle sa objaví. V opačnom prípade môžete skončiť napríklad s rôznymi komplikáciami, ako je večne upchatý nos.

Zmeňte polohu na spanie

Ako sme už spomenuli, spanie na bruchu či na boku môže viesť k väčšiemu slintaniu. Pokúste sa spať na chrbte.

Liečba spánkového apnoe

Spánkové apnoe je závažná porucha, pri ktorej je dýchanie prerušované. To vedie k nepretržite prerušenému spánku, prebúdzaniu sa v noci, rannému pocitu únavy a pocitu ospalosti po celý deň.

Záchvaty a chrápanie sú hlavnými indikátormi spánkového apnoe. Ak máte akékoľvek podozrenie, že môžete mať túto poruchu, obráťte sa na svojho lekára. Pamätajte, že faktory, ako je fajčenie, zvyšujú riziko vzniku poruchy a problémy s dýchaním všeobecne.

Zredukujte svoju nadváhu

Nadváha je jedným z faktorov pre vznik spánkového apnoe či iných problémov s dýchaním. Ak trpíte nadváhou, pokúste sa zhodiť pár kilogramov, ktoré by vám mohli pomôcť s lepším spánkom.

Používajte špeciálne pomôcky

Na trhu sú rôzne pomôcky, ktoré by vám mohli pomôcť. Tie zamedzujú buď chrápaniu, alebo vám pomôžu nechať ústa viac zatvorené, čo by mohlo zamedziť slintaniu.

Uistite sa, že užívate správne lieky

Ak užívate nejaké lieky, uistite sa, či k ich vedľajším príznakom nepatrí napríklad hypersalivácia. Niektoré antibiotiká totiž môžu byť zodpovedné za nadmernú tvorbu slín.

Majte hlavu vyššie

Pokúste sa spať na vyvýšenom vankúši. Buď použite ešte jeden menší, alebo pred spaním nezabudnite svoj vankúš poriadne ponatriasať, aby ste zväčšili jeho objem.

Zvážte chirurgický zákrok

Ak sa za nadmerným slinením skrýva neurologické ochorenie, lekár vám môže odporučiť chirurgický zákrok na odstránenie žliaz. Najskôr ale určite vyskúšajte aj iné metódy a ak nezaberú, pouvažujte nad operáciou.

Zdroj/Foto: brightside.me