Káva má mnoho úžasných účinkov, väčšine z nás udržiava otvorené oči pri pondelkovej rannej ceste do práce, či si na ňu radi skočíme s priateľmi. Podľa rôznych štúdií, ktoré sa objavili napríklad aj v žurnáli na stránke Cambridge.org sa psychtiatri zhodujú, že môže byť jednou z príčin záchvatov úzkosti!

 

Kofeín, ktorý sa nachádza nielen v káve, ale aj v niektorých druhoch čajov stimuluje centrálny nervový systém, a môže tak privodiť zvýšenú mieru úzkosti, alebo zhoršiť už existujúce úzkostné poruchy. Pozor tak na jej množstvo, aby ste sa vyhli nepríjemnej návšteve psychiatrie.

Samozrejme si raz za čas nemusíte odpustiť kávu ak na ňu máte chuť, no určite by ste nemali piť jednu kávu za druhou! Kofeín nás v menšom množstve udržuje sústredených, a nakopne nás do nového dňa, no na druhej strane dokázateľne zvyšuje stresové hormóny. Ak ste v stresovom období, alebo máte práce vyše hlavy, obrovské množstvá kávy len prispejú k tomuto problému. Môžu vám až zdvojnásobiť level stresových hormónov kortizolu a epinefrínu.

Kofeín v mozgu blokuje aktivitu adenosínu, ktorý spôsobuje, že sa cítime ospalo. Práve kvôli tomu máme zvýšený pocit produktivity a motivácie, čo je presne ten efekt, ktorý od pitia kávy očakávame. Nanešťastie pre tých, ktorí trpia úzkosťou, kofeín ovplyvňuje aj neurotransmiter GABA – zodpovedný za pocit uvoľnenia a šťastia. Jeho znížené levely sú jedným z dôvodov, pre ktoré vznikajú panické či úzkostné záchvaty.

Neposledným efektom, ktorý môže káva pri nadmernom pití dosiahnuť je insomnia (nespavosť). Porucha spánku na základe kofeínu je dokonca aj potvrdenou psychiatrickou poruchou. Látka je zodpovedná za nepokojný spánok a podľa lekárov skracuje tretie a štvrté štádium spánku – práve v týchto štádiach by sme mali byť v najhlbšom spánku, kedy sa najviac zregenerujeme.

Samozrejme sa však nemusíte báť, pri jednej šálke denne vás nič z tohto nečaká, mali by ste si dávať pozor len v stresových obdobiach, ak ste citliví na kofeín, či ak ste náchylní pociťovať úzkosť. Káva je inak vynikajúci nápoj, ale ako pri všetkom aj tu však platí – všetko s mierou!

Zdroj/Foto: bebrainfit.com, cambridge.org, unsplash.com