INZERCIA | Home office sa v priebehu minulého roka stal súčasťou našich životov a museli sme sa narýchlo prispôsobiť novému režimu. Práca z domova je pre niekoho novinkou, iní sa jej venujú dlhodobo. Tak či tak, je dôležité aj pri vykonávaní práce z pohodlia domova dbať na naše zdravie. S tým súvisí predovšetkým vybavenie našej kancelárie a voľba správnej techniky, na ktorej pracujeme.

 

Ako správne sedieť za počítačom počas home office?

Správne pravidlá pre sedenie za počítačom začínajú voľbou správneho monitoru.
Monitor by mal byť od očí vzdialený 45-70 cm. Vrch obrazovky monitora by mal byť na
úrovni očí, prípadne mierne pod úrovňou. Rovnako je dôležité, aby bol monitor umiestnený
správne, čo zamedzí odrazom. Snažte sa k monitoru nenakláňať a sedieť vzpriamene. Plecia by ste mali mať uvoľnené, predlaktia a zápästia v jednej priamke.

O dlážku by ste sa mali opierať celými chodidlami, stehná by mali byť horizontálne
a spodná časť chrbtice podopretá a operadlo. Ak je vzdialenosť medzi monitorom kratšia ako 45 cm a vy nevidíte a musíte sa nakláňať, mali by ste pouvažovať nad okuliarmi, ktoré nielen zlepšia vaše sedenie za počítačom, ale aj celkový zdravotný stav.

Sedavá práca a zdravotné ťažkosti

Sedenie samé osebe je pre človeka veľmi náročné, najmä niekoľko hodín po sebe.
Z evolučného hľadiska sme mali vždy dostatok pohybu a preto je sedavá práca pre nás neprirodzená. Ešte viac zloby môže narobiť, pokiaľ sedíte za počítačom nesprávne. Takéto sedenie spôsobuje bolesti chrbtice, čo je dôsledkom preťažených svalov a väzov. Naopak chrbticu omnoho menej zaťažuje ak sa k počítaču postavíte.

Niekoľkominútové sedenie je tiež spájané so spomalením krvnej cirkulácie
v nohách. Aj tento fakt má za následok tlak do chrbtice a teda aj napätie svalov a kĺbov.
Dlhodobé sedenie môže mať za následok aj bolesti bedrových kĺbov. Nedostatok pohybu,
nesprávne sedenie a samozrejme aj nesprávna strava potom môžu vyvrcholiť aj do obezity a nadváhy. Ide o jednu z najviac rozšírených ochorení, čo je spôsobené aj našim konzumom.

Sedavá práca má aj ďalšie množstvo negatívnych vplyvov v podobe žilovej
trombózy, kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky, či psychických ochorení. Práve preto by ste mali dbať na správne sedenie a dostatok pohybu počas dňa. Snažte sa tiež meniť pozície počas vašej práce, ak vám to zamestnanie umožňuje. Ideálne je tiež cvičiť na svaly chrbtice a tým ich posilovať, aby ste lepšie držali stabilitu chrbtice.

Nutné spomenúť, že okrem pracovných povinností aj hry na PC sa na monitoroch tiež hrajú ďaleko lepšie.