Spomínate si na časy, keď bol ten, čo mal dve rozdielne ponožky, terčom posmechu? Dnes je to presne naopak – byť “iný” je trend. A kto si okrem ponožiek, ktoré sú odlišné, no zároveň sa k sebe hodia, dá na seba aj k nim ladiacu spodnú bielizeň a rúško, má to vyhraté.

Spoločnosť, ktorá na Slovensku masovo spropagovala tento módny výstrelok, je tu ešte len pár rokov, no každým mesiacom získava na sile. Jej najsilnejšou zbraňou je jednoznačne chytľavá marketingová kampaň, ktorú však niektorí považujú za agresívnu – okrem televíznych reklám na nás vysmiati maskoti značky vyskakujú na YouTube, Facebooku, z e-mailov a zľavových kupónov. A ak raz navštívite aj daný e-shop, jeho ponožky vás neprestanú prenasledovať ani na takmer akejkoľvek webovej stránke, na ktorú sa následne prekliknete.

Ponožková revolúcia

Ako dlho môže trvať takéto módne šialenstvo? Ľudia, ktorí nad farebnými kampaňami krútili hlavou a tvrdili, že takýchto “rýchly trend” je odsúdený na zánik, sa mýlili. Denník N nedávno priniesol rozhovor so zakladateľom spomínanej značky. Dnes má 30 rokov a spoločnosť založil ako 20-ročný, pričom začínal s farebnými tričkami. Vlastné dizajny prišli až neskôr, no dnes tvoria 100 % sortimentu.

Firma mala ku koncu roka 2020 približne 400 zamestnancov, v decembri 2021 ich plánuje mať 800-900. Zakladateľ pritom tvrdí, že spoločností s ponožkovým dizajnom je na Slovensku približne 20. Je to prirodzené, keďže ide o trend, podľa mladíka však čoskoro začne na trhu veľká “čistka”, ktorú prežije len pár týchto firiem. Je presvedčený, že tá jeho bude medzi nimi.

Slovenská značka “made in China”

Napriek všetkému je spomínaná spoločnosť terčom obrovskej kritiky, a to nie iba kvôli reklamnej stratégii. Zákazníci boli totiž tak dlho presvedčení o tom, že firma je rýdzo slovenská, že si na svojich farebných ponožkách nevšimli maličký nápis “Made in China”. Samotný zakladateľ priznal, že produkty necháva vyrábať v Číne a Turecku, pretože lokálna výroba by bola príliš drahá a je presvedčený, že väčšina zákazníkov by si za ňu len kvôli podpore slovenskej ekonomiky nebola ochotná priplatiť.

Slovensko sa ťažko dokáže priblížiť k tomu, čo momentálne ponúka Istanbul so svojou rozvinutou textilnou infraštruktúrou. Myslím hlavne, čo sa týka používaných technológií, kapacity, ceny, ale aj kvality,” vyjadril sa zakladateľ pre Denník N. “U nás je textilná infraštruktúra skôr na ústupe, len ťažko budeme schopní tomuto konkurovať. Za lokálnu výrobu si teda bude musieť zákazník priplatiť, čo nie je každý človek schopný spraviť. A aj ľudia, pre ktorých je lokálna výroba podstatná, zvyčajne nakupujú aj značky, ktoré vyrábajú napríklad v Ázii.”

Nízka kvalita za vysokú cenu?

Jedna vec je, ako firmu prezentuje jej zakladateľ, druhá odozva zákazníkov. Na Slovensku sa nájde minimálne jeden pár týchto ponožiek snáď už v každej domácnosti, no keďže mnohí ich chceli vyskúšať hneď na začiatku, vedia s odstupom času posúdiť už aj kvalitu spomínaných výrobkov.

A tá vraj nie je ani zďaleka taká, aká by mala byť. “Nekvalitné, predražené, s príšerným dizajnom,” znie všeobecný názor, ktorý podporili mnohí komentujúci pod spomínaným rozhovorom so zakladateľom zverejneným v Denníku N. A hoci sa ten bránil, že vďaka výrobe v Číne a Turecku sú ceny dlhodobo nízke, mnohí sa nevyhli porovnávaniu danej značky s ďalšou, ktorá ponožky s podobnou filozofiou vyrába priamo na Slovensku a ceny má pritom v rovnakej hladine.

Nespokojní zákazníci spomenuli v komentároch nielen oneskorené dodávky, ale predovšetkým to, že ponožky na nohe často dobre nesedia, žmolkajú sa, rýchlo zodierajú a po niekoľkých noseniach sú hneď roztrhané. Vzhľadom na to, že za bežnú cenu jedných ponožiek tejto značky je možné v lacnejších predajniach kúpiť hneď niekoľko (hoc “nedizajnových”) párov, toto nie je pre spoločnosť veľmi dobrou reklamou.

“Neseriózny, až slizký štýl spolupráce”

V komentároch sa medzi inými ozval aj muž, ktorý tvrdí, že ho spoločnosť oslovila na spoluprácu. Ako dizajnér s 20-ročnou praxou vraj zostal z toho, čo nasledovalo, nemilo prekvapený. Vyšlo totiž najavo, že firma mu ponúkla len možnosť uchádzať sa o to, aby bol jej dizajnérom, nie platenú spoluprácu.

“30 ľudí im robí návrh na tému zadarmo. Odmenia víťaza,” vysveľtuje praktiky spoločnosti dizajnér, podľa ktorej tá len zneužíva dobrú vôľu ľudí a neskúsenosť mladých dizajnérov. Jeho komentár si môžete prečítať v priloženom obrázku.

Máte s farebnými ponožkami vlastnú skúsenosť? Súhlasíte s negatívnou kritikou alebo ste, naopak, s výrobkami spokojný? Budeme radi, ak nám o tom poviete v komentároch na Facebooku.

Pre viac info nás sledujte na Facebooku 
>>> TU <<<!

Zdroj: Denník N | Foto: Facebook/Dedoles, Denník N