Linka rýchlej zdravotnej pomoci je tu pre nás 24 hodín denne a muži i ženy zo sanitiek sú kedykoľvek pripravení vyraziť nám na pomoc. Problém je však v tom, že Slováci často nedokážu vyhodnotiť závažnosť situácie a tak v posledných rokoch zbytočných výjazdov sanitiek neustále pribúda!

 

Informovanosť občanov o tom, kedy sanitku volať a kedy naopak nie, je na nešťastie veľmi nízka a práve preto sa oficiálna facebooková stránka “Prvá pomoc pre všetkých” rozhodla zverejniť príspevok, ktorý by mal pomôcť.

Kedy volať sanitku:

Drahí priatelia a fanúšíci stránky Prvá pomoc pre všetkých.
Minule sme pridali príspevok,kde sme objasnili situáciu, ktorá panuje pri volaní záchrannej služby a na urgentných prijmoch. Dnešným príspevkom, by sme chceli trošku úsmerniť ľudí v pojmoch a kedy a ktorú pomoc volať pri zdravotných problémoch.
Každého z nás z času na čas potrápia zdravotné problémy, ktoré sa vyskytnú práve vtedy,keď to nieje vhodné. (Mimo ordinačných hodín „svojho lekára“ keď som na pracovnej ceste mimo svojho rajónu a podobne, nemôžem sa dostať k lekárovi)
Pri volaní pomoci je ale potrebné rozlišovať medzi život ohrozujúcim stavom a medzi ochorením s ktorým stačí ísť k lekárovi do ambulancie. U nás na slovensku existuje viacero možností, ktoré môžeme využiť.

Môžeme využiť služby LSPP-ambulancie ale aj výjazdovej lekárskej službe prvej pomoci,Záchrannej zdravotnej služby.Skúsme si to polopate vysvetliť.

LSPP-Lekárska služba prvej pomoci a výjazdová lekárka služba prvej pomoci je dostupná pre pacientov mimo ordinačných hodín „svojich “ lekárov a počas víkendov, či štátnych sviatkov, túto pohotovosť delíme na pohotovosť pre deti a dorast a pohotovosť pre dospelých. Túto starostlivosť môžu pacienti využiť pri zmenách zdravotného stavu či ochoreniach, ktoré PRIAMO NEOHROZUJÚ ŽIVOT. Túto službu musíte navštíviť sami, zoberiem sa sadnem si do auta , taxíka, odveziem sa na ambulanciu. Túto službu navštívim vtedy ak: Som prechladol, mám bolesti hrdla,upchaný nos, som zachrípnutý, bolí ma hlava, točí sa mi hlava, zvyšuje sa mi telesná teplota, zvraciam lebo ma bolí brucho, hnačkujem,mám problémy pri močení, páli ma to,reže ma to pri močení,dokážu tam ošetriť malé rany, odreniny, mám gynekologické obtiaže, bolesti chrbtice,mám vysoký tlak,mám kožné ochorenie,vyrážky,svrbenie. LSPP navštívim ak má zdravotné problémy trápia viac dní. Dokážu mi tam urobiť CRP vyšetrenie. Pri výjazdovej lekárskej službe prvej pomoci ma pri vyššie uvedených problémoch navštívi lekár doma.

Záchrannú zdravotnú službu volám ak sa jedná o NÁHLU ZMENU zdravotného stavu.Kto by nevedel je to známe pod pojmom „záchranka“. Záchrannú službu aktivujete volaním na TIESŇOVÚ linku 155/112. Po aktivácii sa vyšle záchranka so zdravotníkmi, ktorí poskytnú prednemocničnú zdravotnú starostlivosť, ktorou pacienta stabilizujú a následne prevezú pacienta V OHROZENÍ života na hospitalizáciu. Posádku ambulancie záchrannej služby netvoria „sanitári, sanitkári,saniťáci,červení a podobne. V posádkach sú obsadení vysokoškolsky vzdelaní zdravotnícki ZACHRANÁRI a LEKÁRI. Záchranná službu voláme ak sa jedná o jeden z týchto NÁHLYCH STAVOV ktoré ohrozujú pacientovi život. (Náhle zmeny zdravotného stavu, bezvedomia, zastavenia krvného obehu,srdcové arytmie, zlyhanie dýchania,dusenie,tažke úrazy s traumamy hlavy, hrudníka , rúk a nôh,popáleniny, ktoré zasahujú veľkú čast plochy tela,rozne krvácania,kde sa to nedá zastaviť prípadne je ta strata krvi veľká,komplikované zlomeniny,otrava liekmi alebo chemikáliami, náhle psychické problémy, pokusy o samovraždu,krčové stavy, prvý epileptický záchvat,astmatický záchvat, prvý hypoglykemický šok, akútne bolesti brucha,ktoré vznikli náhle pár minút su úporné a silné,bolesti na hrudníku,tlak a pálenie na hrudníku,sťažené dýchanie,ktoré vzniklo náhle nie niekoľkodňové,cievne mozgové príhody, infarkty, ,alergické rekacie,pôrod,dopravné nehody,utopenia, úrazy elektrickým prúdom,hromadné nešťastia,vysoké teploty u detí , aj drobnejšie úrazy detí, febrilné krčne u detí.)
Všetky tieto vyššie uvedené stavy môžu v priebehu niekoľkých desiatok minút ohroziť pacienta na živote preto sa k ním volá záchranná zdravotná služba, ktorá je na takéto krízové a náhle stavy pripravená. Záchranná služba disponuje liekmi a prístrojmi, ktoré sú použiteľné pri náhle vzniknutých stavoch. Nedisponuje prístrojom CRP antibiotikami,nedisponuje receptami. Preto čatokrát posádky nevedia pomôcť pri bolestiach chrbtice, pri zápaloch priedušiek, angínach a podobne.
Záchranná služba je vysielaná na pomoc ľudom v tiesni.NEROZVÁŽA pacientov z nemocníc domov, neslúži, ako taxík. Rozvoz pacientov z nemocnice domov vykonáva DOPRAVNA SLUŽBA. Mnohokrát treba čítať názvy, ako záchranná zdravotná služba, dopravná služba a aj samotný názov nám napovie,kto čo poskytuje.

Ak voláte tiesňovú linku postupujte prosím podľa týchto bodov, aby operátor mohol rozhodnúť či popisovaný stav vyžaduje rýchlu intervenciu záchrannej služby.
Vaše meno a aktuálnu polohu/adresu, na ktorej sa nachádzate. „Volám sa Anna Nováková, som práve na ulici Podháj 123, v Bratislave, na 3. poschodí“. Vedzte, že na Slovensku je 8 operačných stredísk Záchrannej zdravotnej služby. Nestačí, aby ste pri telefonáte uviedi ulicu, musíte povedať aj mesto, z ktorého voláte. Uveďte kritické miesta prístupu k vám – zamknutý vchod v bytovke, stavebné práce na vašej ulici … Pokiaľ na zvončeku máte inú menovku, než je vaše priezvisko, nezabudnite oznámiť aj tento údaj. Tieto informácie sú nevyhnutné k rýchlemu a presnému dosiahnutiu miesta udalosti.
Čo sa stalo a kto je postihnutý. „Mám doma 3 ročného syna, ktorý má zrejme febrilné kŕče. Má teplotu 40 st. C.“ Je potrebné, aby operátor dostal informácie o rozsahu poranenia, o stave vedomia, dýchania, rozsahu krvácania, v prípade dopravných nehôd ich charakter, počet účastníkov a pod. Ak postihnutého nepoznáte (ste svedkom udalosti na ulici), približný vek a poznávacie znamenie, napr. farbu oblečenia.
Pri tomto telefonáte rátajte s otázkami. Operátor vám ich nekladie zo zvedavosti, ale preto, aby upresnil jednak čo a komu sa stalo, jednak aby správne informoval záchranárov o mieste udalosti.
Niekedy môžete mať pocit, že sa s vami zbytočne dlho vybavujú a príliš veľa sa pýtajú. No je vhodné sa nechať viesť a na otázky odpovedať. Vedzte, že už v tomto čase sú záchranári na ceste k vám – nikto teda čas zbytočne nenaťahuje. Všetky získané a potrebné informácie následne operátor hlási záchranárom už do idúceho vozidla.

My pevne veríme, že aj tento príspevok padne na pôdu úrodnú a nájdu sa ľudia, ktorí nad príspevkom pouvažujú a nájdu v tom zmysel,ktorý aktuálnej situácii chýba pri volaní záchrannej služby. Ako bolo vyššie popísané záchranná služba rieši stavy,ktoré náhle a bezprostredne ohrozujú pacientov na živote. Prosím, neoberajme sa o možnosť dostať prednemocničnú starostlivosť správne a včas v situáciach, kedy ide skutočne o život bezhlavým volaním záchrannej služby.

Zdroj: facebook | Foto: facebook, wikipedia.org, pxhere.com, flickr